„Zatrzymujemy czas ale nie stoimy w miejscu”

Pixlr

Na co dzień korzystam z Photoshopa Elements’a.  Ale... jest to bardzo rozbudowane narzędzie i nie jestem przekonany czy najlepsze do stosowania do „szybkich przeróbek”. Śmieję się, że to jest trochę tak, jakby do przekopania ogródka stosować koparkę a nie motyczkę.

 

Znalazłem dla Was program Pixlr.  Prosty i bardzo funkcjonalny - w swojej wersji podstawowej, darmowej - program fotograficzny. Jest zrobiony przez uznaną firmę Autodesk, specjalizującą się przede wszystkim w tworzeniu programów inżynierskich.

Program w swojej wersji podstawowej jest ZA DARMO  (mówię tu o wersji nie-komercyjnej). Ma również mnóstwo fajnych funkcji do zastosowania na Facebook’u i Istagramie.  Jeżeli ktoś byłby zainteresowany warunkami licencji, to również dla Was sprawdziłem  i przeglądnąłem ich kilkudziesięciostronicową umowę licencyjną. Moje uwagi na ten temat znajdziecie na dole tej strony www.

 

Teraz przejdźmy do Pixlr.

Instalujemy go ze strony:

https://pixlr.com/desktop

Pixlr poprosił mnie o zalogowanie się na Facebook - mogłem odmówić.

Zgodziłem się by dostawać informacje jak korzystać z Pixlr - i pojawia się okno instalacji:

Program zapisuję na lokalnym komputerze.  Przy instalacji wybieramy język. Z europejskich mamy do wyboru angielski, niemiecki, francuski oraz rosyjski. Ja korzystam z wersji angielskiej  i dla takiej pokażę obsługę przycisków w Pixlr.

Wskazujemy miejsce na dysku gdzie ma się zainstalować. Ja, aby mieć porządek w programach - założyłem folder „Pixlr-Autodesk” pod C:/ Folder Files i tam mu wskazałem miejsce instalacji.

Przy pierwszej instalacji Pixlr zaproponuje nam aby śledzić wyzwania fotograficzne, z jakimi Pixlr zmierza się regularnie na Istagramie - jeżeli jesteście zainteresowani kliknijcie „Challange accepted”.

Uzyskacie wtedy taki widok:

Muszę przyznać, że ekspresja tych zdjęć i ich wyrazistość  mnie się osobiście podoba. Trochę zaczyna to przypominać malarstwo a nie fotografię.

Program nam się uruchomił i przechodzimy teraz do przygotowania zdjęć przed ich wywołanie w zakładzie fotograficznym. Klikamy File / Open - i wybieramy zdjęcie które chcemy sprawdzić, przekształcić. Następnie klikamy:  Fast / Crop

 

Funkcję „Custom” (czyli wg. własnych ustawów) - zamieniamy na opcję "3:2". Zaznaczy nam wtedy obszar jaki będzie widoczny na zdjęciu. Ustawiamy to pole tak jak nam to odpowiada. Możemy również wykadrować zdjęcie do zdjęcia pionowego. Wystarczy przycisnąć funkcję „Rotate”.

Następnie klikamy File / Save as - i zapisujemy zdjęcie zmieniając jego nazwę na naszym dysku lokalnym. Zmieniamy nazwę, by nie nadpisać zdjęcia oryginalnego - może nam się ono kiedyś do czegoś przydać.

I tyle.

 

Prawda, że łatwe ?

Pobawcie się jeszcze samodzielnie Menu tego programu i zobaczcie jak zmieniają się zdjęcia. Naprawdę fajne narzędzie, aby coś ciekawego wrzucić na Facebook’a.

 

Na koniec trochę techniki. Coś o wymaganiach i licencji.

Pixlr w darmowej wersji  jest w stanie obrabiać zdjęcia o max. wymiarach 8000 x 8000.

Do jego poprawnego działania na komputerze potrzebny jest  DirectX w wersji 11 lub wyższej. Jeżeli macie dzieci, a one grają w gry komputerowe - to już na pewno  macie go  na swoim komputerze. A jeżeli nawet nie - to można go ściągnąć za darmo.  

Jeżeli chodzi o warunki licencyjne, na jakich możecie korzystać z programu Pixlr - to w Licencji zwróćcie przede wszystkim uwagę na punkt 1.1. - gdzie opisane są ogólne warunki korzystania ze wszystkich typów licencji udzielanych przez Autodesk, również tych płatnych - ale pod koniec tego punktu napisane jest, że: „(...)  w przypadku braku Identyfikacji Licencji domyślnym Typem Licencji będzie Licencja "Do Oceny", a domyślną Dozwoloną Liczbą będzie 1 (jeden)”.

Ponieważ w tekście udzielania licencji na korzystanie z Pixlr  nie znalazłem, że przedmiotem przydzielenia jest Licencja   ...  jakaś tam ... , to  znaczy że otrzymujemy „Licencję do Oceny”.

 

Szczegółowy opis co znaczy „Licencję do Oceny” - znajdziecie na samym końcu tekstu w Załączniku B w punkcie 8. Po prostu przeglądnijcie treść licencji od końca aż natraficie na punkt 8. Oczywiście, namawiam do zapoznania się z całą treścią licencji. Ja skopiowałem ją sobie  do Edytora tekstu i tam spokojnie przeglądnąłem zaznaczając sobie w tekście najważniejsze elementy.

Serdecznie Pozdrawiam

i życzę Miłej Zabawy !